top of page

Vistabel/Botox® fra legemiddelfirmaet Allergan er et registrert legemiddel, et renset protein som injiseres i små volum i ansiktsmusklaturen for å få de til og slappe av, slik at linjene glattes delvis eller helt ut.

Vistabel/Botox® ble godkjent av FDA i 1989 og har også vært brukt pårynkebehandling i USA i ca 15 år. Vistabel/Botox® er registrert i over 100 land.Vistabel/Botox®-behandling er den mest vanligste kosmetiske behandling i USA og i Norge.

Her til lands har vi hatt erfaring med denne behandlingen i 10 år.

I 2003 godkjente Statens legemiddelverk botulinumtoksin type A fra Allergan til behandling av rynker.Ingen alvorlige bivirkninger er registrert.

De mest vanlige stedene å injisere botulinumtoksid er glabella (sinterynken mellom øyenbrynene), kråkeføtter (smilerynkene) og pannen.

Rynkeforbedrende injeksjoner.

VIKTIG Å VITE OM BOTOX:

Hvordan utføres behandlingen?

Vistabel/Botox® injiseres med en engangssprøyte med svært tynn spiss, og behandlingen er skånsom og med lite ubehag. Behandlingen tar ca 20 minutter. Man kan gjennoppta arbeid og andre daglige gjøremål umiddelbart etter behandlingen.

Etter injeksjonen tar det 2-3 dager før Botox® begynner å virke og inntil 2 uker før man får full effekt.

På hvilke områder brukes Vistabel/ Botox®?

De mest vanlige stedene er, glabella (sinterynken mellom øyenbrynene), kråkeføtter (smilerynkene) og pannen.

Hvor lenge varer effekten av behandlingen?

Effekten varer i gjennomsnitt 3-5 mnd etter første gangs behandling.

For å vedlikeholde optimal effekt bør man beregne og gjenta behandlingen

2-3 ganger i året.

Resultater fra vitenskaplige studier med Vistabel/Botox® brukt mot rynker tyder imidlertid på at effekten av Vistabel/Botox® varer lenger etter hver ny behandling. Sannsynligvis beror dette på at muskelen som blir behandlet etter hvert blir mindre aktiv og svakere som resultat av at den ikke brukes.

Bivirkninger:

Det oppstår sjelden bivirkninger ved denne type behandling. Den vanligste bivirkningen er ømhet eller en liten blodutredelse på innstikkstedet. Har du fått injeksjon i pannen kan det føles som man har en lett hodepine. I sjeldne tilfeller kan Botox® gi en forbigående svekkelse av nærliggende muskler.

Det finnes beskrevet tilfeller hvor muskelen som løfter øvre øyelokk har blitt forbigående svekket i 1-2 uker.

Fordi effekten av Vistabel/Botox® er forbigående er også bivirkningene forbigående.

Viktig:

De første 4 timene etter injeksjonen må man ikke ligge flatt, løfte tungt, trene, ha hodet vendt ned over en lengre periode eller massere/gni området som er behandlet. Dette er fordi produktet som er injisert skal få «sette» seg i muskelen og ikke spre seg til andre muskler.

Du bør ikke bruke Vistabel/Botox hvis du er/har: Gravid, ammer, nevromuskulære sykdommer, kjent overfølsomhet for innholdsstoffene, bruk av aminoglycoside antibiotika mindre enn 3 dager før behandling, lokal infeksjon på behandlingstedet, Myasthenia Gravis (alvorlig autoimmun muskelsykdom), Lambert- Eaton syndrome (en autoimmun sykdom) eller blod -koagulerende sykdommer.